Rurale classico nei paesi bassi Al centro della corte interna in pavé, un abbeveratoio a ferro di cavallo utilizzato, un tempo, per far risciacquare le zampe ai cavalli – rimane a testimonianza di un frammento di vita da raccontare Siamo in Belgio dove notoriamente il tempo è un po’ grigio e piovoso. Il punto di partenza di questo progetto – ripreso
Ora non serve più, ma questo non è un buon motivo per eliminarlo! Fuori regnano i colori della natura. E all’interno? Dentro è il regno del legno e della pietra. Le ‘pierres bleu’ bocciardate del Belgio, in particolare. Estratte presso Soignes, nella Ourthe-Ambléve e nella valle di Bocq, sono simili al granito fine per requisiti tecnici, ma si differenziano da questo per la patina che si crea con l’esposizione. Hanno una superficie scheggiata che dà un effetto molto vivo, materico. Il risultato è un insolito mix di rustico e prezioso tutto giocato in soggiorno – come nella vecchia casa della nonna, calda e accogliente – attorno al grande focolare sempre acceso, con i solidi mattoni che spuntano dall’intonaco. L’imponente camino di pietra è un acquisto importante, d’antiquariato edile. Il color miele delle pareti sta d’incanto con il cotto dei pavimenti del soggiorno, cotto scelto accuratamente in una tonalità media, né troppo chiara né troppo rosso, proprio per sposarsi meglio. E che sta bene anche con l’orditura delle piccole volte a soffitto, realizzate con mattoni a vista, il cui passo è cadenzato da fasce d’acciaio. Il legno di quercia del 18° secolo, invece, gioca coi mobili impreziositi da vecchie modanature e va poi a rivestire a boiserie le pareti del bagno.
Rustico e “abbastanza” rovinato, ma sta proprio qui il suo bello, è messo insieme anche per ricoprire pareti, pavimenti e scale, sfondi di porte e finestre. L’abbeveratoio, il vecchio lavandino, il bell’armadio ormai vissuti ma anche i pavimenti, dove si riuniscono piastrelle di mille sfumature e dimensioni: ecco il grande segreto di questa costruzione, utilizzare materiali che hanno una storia, una vita da raccontare. Ed è proprio vero che la perfezione di uno stile si coglie nei particolari. Per finire, una nota sui colori, tutti scelti in delicate chiarissime nuances al naturale che variano dal bianco, al color panna, al miele, al tè, con piccole e molto discrete note scure.
Around the drinking trough A horseshoe shaped drinking trough, standing at the centre of a paved interior courtyard and once used to wash horse legs, acts as a witness of a life fragment to be told about. We are in Belgium, where the weather is typically grey and rainy. The starting point of this project, retook by “Restaurer & rénover” Betaplus edition, was to preserve to the maximum extent possible the original building structure: a slim and long factory block which bends into a U-turn shape to form a square courtyard. Its simple shapes and the few materials used give it a clear and resolute character. The “Dutch” brick walls stretch the house façade horizontally, strengthening its character, while small dormer windows, sinking into the steep red roof, animate the wrapping surface. In the midst of the paved courtyard, made in the Napoléon nuance pavé style, a water pond appears. It seems the pond has formed itself by accident, as if a rainy day has passed; actually this is a strong and distinguishing mark. This is an antique horseshoe shaped drinking trough, an “oasis” surrounded by bricks. Nowadays it isn’t used anymore, but this is no reason to get rid of it! On the outside the colors of nature reign, but what about the interior? The inside is realm to wood and stones, in particular to the Belgian bowl “pierres bleu”. These stones, extracted at Soignes in the nearby of Ourthe-Ambléve and the Bocq valley, are quiet similar from a technical standpoint to fine granite but differ from it because of the patina which outer exposure creates. Their splintered surface brings a strong living and matter-like effect. The resulting effect is an unusual mixture of rustic and precious – as if it was an old grandma home, warm and welcoming – fully engaging the whole living room, around the burning fireplace which is surrounded by concrete bricks appearing from plaster. The imposing stone-fireplace has been purchased from an antique dealer. Walls honey tint gets magic along with the tile floor, whose color mild shade was carefully chosen, neither too light nor too red. It also gets along with the small roof vaults warping, built with bare bricks and cadenced by steel bands.
On the contrary the 18 century oak tree wood plays with the furniture, which is embellished with old moldings, and then covers “a la boiserie” the bathroom walls. Although rustic and “almost” aged, there stands its beauty, it is used to cover walls, floors and staircases too, as well as doors and windows background. The trough, the old basin, the fine closet which have been almost lived, as well as the floors which assemble tiles of thousands of shades and sizes; this is the secret of the building: the use of materials which bear a story, a life to tell. It is really true that style perfection is picked up by details. In closing just a brief note on colors: they all have been chosen within light and delicate natural nuances starting from white and cream, and getting to honey and tea, the latter holding small and discreet dark tones.
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